General

Comunicat sobre l'expulsió del Fons Català de Nicaragua

L'entitat municipalista trasllada l'oficina regional d'Amèrica Central a Costa Rica després de 26 anys de treball al país

17 agost 2022

El Govern de Nicaragua ha cancel·lat el registre de l’oficina regional del Fons Català de Cooperació al Desenvolupament a Managua, que es mantenia vigent des de l’any 2002.  Així ho ha fet constar al diari oficial de Nicaragua “La Gaceta”, a una resolució del 16 d’agost. D’una manera irreversible i amb arguments inversemblants, s’insta al Fons Català a procedir a la liquidació dels seus béns i actius, la qual cosa esdevé de facto una expulsió de Nicaragua i el tancament de la nostra cooperació municipalista en aquest país. El Fons Català se suma al llistat de més d’un miler d’entitats i organitzacions que s’han vist en la mateixa situació durant els darrers mesos.

En l’últim any, les gestions administratives a Nicaragua s’havien tornat cada vegada més complexes i feixugues i havien dificultat enormement el desenvolupament de la nostra feina diària. L’aprovació de lleis restrictives per al treball de les ONG i la cooperació internacional era un fet que posava en risc l’ajut al desenvolupament en aquell país. Davant la previsió que aquesta dinàmica acabés fent inviable el funcionament de l’oficina, el Fons Català va decidir traslladar la seva seu regional a Costa Rica, des d’on pretenia continuar treballant amb la població nicaragüenca i desenvolupant projectes de cooperació a tot Centreamèrica i a la resta de la regió.

Precisament el juny passat, després de comunicar la decisió d’aquest trasllat al Govern de Nicaragua, tot aclarint que el procés no implicava en cap cas el tancament de projectes en aquest país, el representant del Fons Català va rebre una trucada oficial comminant-lo a sortir del país en un marge de 72 hores, deixant l’oficina sense representació i sense cap possibilitat de fer un tancament adequat i ordenat fins el dia d’avui.

Després de 26 anys amb presència estable a Nicaragua, el Fons Català lamenta aquests fets profundament. L’expulsió del seu representant i la cancel·lació del registre legal de l’entitat impossibilita fer un seguiment directe d’una vintena de projectes actius a Nicaragua, molts d’ells fruit d’agermanaments amb municipis de Catalunya. Aquesta situació pot posar en risc la mateixa existència de la cooperació municipalista a Nicaragua, un fet del tot aliè a la nostra voluntat.

La deriva autoritària que ha pres el règim de Nicaragua ha suposat un trasbals pel Fons Català, que s’ha vist obligat a abandonar l’oficina sense poder fer les gestions necessàries per fer un trasllat ordenat de la seva seu regional. L’entitat ha forjat un lligam amb la població de Nicaragua des de 1996 que no desapareixerà amb una ordre d’expulsió. El compromís amb Nicaragua encara és viu i a partir d’ara, s’emprendran tots els esforços necessaris per poder seguir treballant amb la societat nicaragüenca des de l’exterior.

VIATGE INSTITUCIONAL A COSTA RICA I HONDURES

Davant aquests fets, del 28 d'agost al 4 de setembre es farà un viatge institucional a Costa Rica i Hondures, per conèixer les possibilitats de treballar amb la població refugiada nicaragüenca i per estrènyer vincles amb autoritats d'ambdós països. El viatge estarà encapçalat pel President del Fons Català, Isidre Pineda, i el Director, David Minoves, que estaran acompanyats del cap de l'Àrea d'Amèrica, Xavi Ruiz, i la Tècnica de Comunicació, Txell Escolà.